Pengetahuan Pengetahuan dan Sikap Siswa Sebelum dan Sesudah Penyuluhan Gizi Seimbang dengan Media Video Animasi pada Siswa Kelas IV di SDN Sukun 2 Kota Malang

  • Aura Wahyu Ghaniyannisa Politeknik Kesehatan Kemenkes Malang
  • I Dewa Nyoman Supariasa
  • Juin Hadisuyitno
  • Sugeng Iwan Setyobudi

Abstract

Abstract


 


Background: The problem of malnutrition is one of the nutritional problems being faced by countries in the world, including Indonesia. The problem of malnutrition can be caused by a lack of nutritional intake and infectious diseases. Objective: The purpose of this study was to determine differences in students' knowledge and attitudes before and after counseling on balanced nutrition with animation video media in fourth graders students at SDN Sukun 2 Malang City. Design: This type of research is a experimental study using a pre-experimental research design with One Group Pretest Posttest type. This research was conducted in May 2023 at SDN Sukun 2 Malang City. The sampling technique used was purposive sampling with a total sample of 40 students. Results: The mean value of student knowledge before and after balanced nutrition training using animated video media each is 30 and 55.75. The mean value of students' attitudes before and after balanced nutritional training is 58.93 and 67.56. The result of the Paired Sample T-Test showed that there are significant differences in knowledge (p-value=0,000) and attitudes (p-value=0,000) of the students before and after counseling on balanced nutrition with animation video media. Conclusions: There are significant differences in knowledge and attitudes of the students before and after counseling on balanced nutrition with animation video media.


 


Keywords: Knowledge; Attitude; Counseling; Balanced Nutrition; Video Animation

References

Afifaturrohma, E., & Purnasari, G. (2020). Pengaruh Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Pelajar Mengenai Jajanan Sehat Di SDN Pancakarya 01 Jember. Jurnal Gizi Kerja dan Produktivitas, Vol.1, No.2, 34-45.
Agustin, F. R., Wahyuni, S., & Afandi, A. (2020). Perbedaan Pengetahuan Gizi Seimbang Sebelum Dan Sesudah Pemberian Pendidikan Kesehatan Dengan Video Animasi. Semarang: Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Ngudi Waluyo.
Agustin, S., Sumardi, & Hamdu, G. (2021). Kajian Tentang Keaktikan Belajar Siswa Dengan Media Teka Teki Silang Pada Pembelajaran IPS SD. Jurnal Pedadidakta : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 8, No.1, 166-176.
Azhari, M. A., & Fayasari, A. (2020). Pengaruh Edukasi Gizi Dengan Media Ceramah Dan Video Animasi Terhadap Pengetahuan Sikap Dan Perilaku Sarapan Serta Konsumsi Sayur Buah. Jurnal AcTion: Aceh Nutrition Journal, Vol. 5, No. 1, 55-61.
Badawi, J. A., Pertiwi, R. P., & Dewi, S. E. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Air (Auditory, Intellectualy, Repetition) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV SDN Nusa Tenggara. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), Vol.2, No.2, 209-219.
Batbual, B. (2021). Self Management untuk meningkatkan Kinerja Bidan . Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Dewi, N. W., & Teja, N. A. (2022). Edukasi Skrining Prakonsepsi Dengan Video Animasi Pada Wanita Usia Subur. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), Vol.5, No.8, 2758-2767.
Eni, R., Sari, T. H., Yunere, F., Wardani, S. P., Orizani , C. M., Agustiningsih, N., . . . Gero, S. (2022). Psikologi Kesehatan (Teori dan Penerapan). Bandung : Media Sains Indonesia.
Fitriani, Dwiana, S., Umamah, Rizza, Rosmana, Dadang, . . . Eko, G. P. (2019). Penyuluhan Anemia Gizi dengan Media Motion Video terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri. Jurnal Kesehatan Poltekkes Kemenkes Bandung, Vol.11, No.1, 97-104.
Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2020). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Bimbingan Klasikal Metode Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, Vol.1, No.2, 161-170.
H, D. T., Simanjuntak, B. Y., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Edukasi Gizi Menggunakan Media Audio Visual (Video) Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Gizi Seimbang. Jurnal Kesehatan Poltekkes Ternate, Vol.13, No.1, 19-24.
Harahap, R. A., Aidha, Z., & Siregar, P. A. (2021). Buku Ajar Dasar Promosi Kesehatan. Medan : CV. Merdeka Kreasi Group.
Haris, V. S. (2018). Pengaruh Penyuluhan Dengan Media Animasi Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Tentang Makanan Bergizi, Seimbang Dan Aman Bagi Siswa SD 08 Cilandak Barat Jakarta Selatan Tahun 2017. Jurnal Quality Jurnal Kesehatan, Vol.1, No.1 , 38-42.
Khotimah, H., Supena, A., & Hidayat, N. (2019). Meningkatkan Attensi Belajar Siswa Kelas Awal melalui Media Visual. Jurnal Pendidikan Anak, Vol.8, No.1, 17-28.
Muyassaroh, Y., & Isharyanti, S. (2022). Pengaruh Media Audiovisual Dan Booklet “Secantik Tami” (Sehat Dan Cantik Tanpa Anemia) Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remajatentang Anemia Premarital. Jurnal Kesehatan Madani Medika, Vol.11, No.2, 129-138.
Nailiah, I. M., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Ict Berbasis Video Animasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, Vol.6, No.1, 8-15.
Nasrah, Rahmadhani, S., Suriah, Syafar, M., Salam, A., 'Amawati, N., & Farid, J. A. (2020). Komunikasi dan Perubahan Perilaku. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Notoatmodjo, S. (2010). Promosi Kesehatan Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Nursalam, & Efendi, F. (2012). Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.
Par'i, H. M., Wiyono, S., & Harjatmo, T. P. (2017). Penilaian Status Gizi. Jakarta: Pusat Pendidikan Sumber Daya Manusia Kesehatan Badan Pengembangan dan Pemberdayaan Sumber Daya Mnausia Kesehatan Edisi Tahun 2017.
Pramadewi, N. M., Kayanaya, A. R., & Agusjaya, I. (2019). Hubungan Pengetahuan, Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Dan Asupan Gizi Makro Dengan Status Gizi Siswa SD Negeri 5 Sanur Denpasar. E-Journal Poltekkes Denpasar , 1-10.
Rahmayanti, L., & Istianah, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Se-Gugus Sukodono Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol.06, No.4, 429-439.
Sabhita, D., Winarni, S., & Djuwadi, G. (2022). Pengaruh Edukasi Menggunakan Video Tentang HIV/AIDS Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Di Kecamatan Sananwetan. Jurnal Pendidikan Kesehatan, Vol.11, No.2, 139-147.
Sari, E., & Pohan, K. R. (2023). Pengaruh Kesiapan Belajar Dan Pengulangan Materi Pelajaran Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Ips Sma Negeri 1 Batang Angkola. Jurnal Tarombo Pendidikan Sejarah IPTS, Vol. 4, No.1, 14-19.
Sinaga, T. R., Hasanah, L. N., Shintya, L. A., Faridi, A., Kusumawati, I., Koka, E. M., . . . Harefa, K. (2022). Gizi dalam Siklus Kehidupan . Medan: Yayasan Kita Menulis.
Solichatin, Mandarana, M., Hafid, F., Pangestika, W., Kusuma, T. U., Sulistiani, R. P., . . . Sada, M. (2022). Ilmu Gizi Dasar. Sukoharjo: CV. Pradina Pustaka Grup.
Supariasa, I. D. (2012). Pendidikan dan Konsultasi Gizi . Jakarta: EGC.
Syakir, S. (2018). Pengaruh Intervensi Penyuluhan Gizi Dengan Media Animasi Terhadap Perubahan Pengetahuan Dan Sikap Tentang Anemia Pada Remaja Putri . Jurnal ARGIPA, Vol.3, No.1, 18-25.
Vishakha, S.S., & Yogendra, M. (2019). Animation : A Learning Tool. Novateur Publications JournalNX, 261-265..
Yumnah, S., Rahma, F. I., Rahmadi, Gule, Y., Nasucha, J. A., Laila, I. N., . . . Khoiriyati, S. (2022). Bunga Rampai Psikologi Pendidikan. Surabaya: Cipta Media Nusantara.
Published
2023-12-19
How to Cite
GHANIYANNISA, Aura Wahyu et al. Pengetahuan Pengetahuan dan Sikap Siswa Sebelum dan Sesudah Penyuluhan Gizi Seimbang dengan Media Video Animasi pada Siswa Kelas IV di SDN Sukun 2 Kota Malang. NUTRITURE JOURNAL, [S.l.], v. 2, n. 3, p. 160-167, dec. 2023. ISSN 2828-9552. Available at: <https://ojs.poltekkes-malang.ac.id/index.php/Nutriture/article/view/4072>. Date accessed: 28 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.31290/nj.v3i2.4072.
Array ( )